Hvad er et blót ritual?

Hvilket ritual hvornår.

Blot, eller blót som det også kaldes, er et ritual hvor Guderne og de øvrige magter hidkaldes og hyldes. Typisk blótes der min. 4 gange årligt. Ved sommersolhverv, vintersolhverv, forårsjævndøgn og efterårsjævndøgn. Nogle blóter også 31. Oktober og hylder ved det blót også deres forfædre og slægt. Der er ikke noget dogme der siger at man absolut skal blóte på bestemte tider. Det kan man vælge at gøre som man selv føler det bedst ved.

Formen i blótritualet.

Der er mange måder man kan blóte på, men der er især en form som jeg personligt oplever lidt som en slags “standard”. Det er på ingen måde ment nedladende, det kan også godt kaldes en gennemsnitlig måde at blóte på. Man blóter alene eller sammen med andre, igen alt efter hvad man selv har det godt med. Man aftaler et sted at mødes hvis man er flere, og en Gode eller Gydje forretter blótet. (En Gode er betegnelsen for en mandlig forretter og Gydje er betegnelsen for en kvindelig).

Jeg har det godt med først at have talt sammen med blótdeltagerne om hvad der er vigtigt for mig og alle de øvrige ved lige netop dét blót, som vi skal til. Ud fra det hidkaldes de Guder og/eller Gudinder som har med årstiden og de forskellige behov at gøre, som vi har talt om. De hidkaldes i de 4 verdenshjørner startende i Nord, og Goden bevæger sig medsols (dvs. i urets retning) indtil Goden er tilbage i Nord. Nu erklæres cirklen for hellig og de eneste cirklen accepteres brudt af er børn eller dyr, for de ved ikke bedre. Alle andre respekterer det hellige rum der nu er skabt. Nu kan blótet som ritual finde sted.

Hvordan er man placeret?

Typisk er man placeret i en cirkel omkring et bål eller andet af betydning for de blótende. Goden fortæller nu hvad blótet handler om. Læser måske en tekst fra Ældre Edda med relevans for blótet eller andet. Der er fuldkommen frit spil. Ingen dogmer. Ingen “rigtig” måde at følge, andet end hvad der føles rigtigt for dig og dem du eventuelt blóter sammen med. Et drikkehorn mjød (eller andet) sendes medsols rundt startende ved Goden.

Den næste kan vælge at hylde den- eller de, Guder vedkommende vil. Sige hvad vedkommende har på hjerte. Fremsige et digt skrevet til lejligheden. Fortælle om noget der er dybt personligt for vedkommende. Synge en relevant sang, eller andet. Vedkommende kan også vælge blot at tage hornet, hælde et lille skvæt på jorden for at takke Vætterne for at måtte blóte lige der hvor man er.

Dette kaldes typisk en “skåle runde”, og dem kan der være flere af. Der kan også være æres runde til ære for en specifik Gud eller flere. Man kan også vælge at ære en af de tilstedeværende på den måde, hvis han/hun er lykkes med noget der har været rigtig svært osv. osv.

Afslutning af blót ritual.

Det er forskelligt hvor der vælges at blóte, men blót på stranden er ikke et ukendt fænomen. Billedet er fra Kasmose Skov på Fyn.

Når alle føler at de har sagt det de ville, ofret det de ville (hvis man har haft et offer med), så går Goden igen medsols rundt i verdenshjørnerne. Her takkes de hidkaldte Guder og/eller magter for at de har været med ved blótet. Til sidst erklærer Goden cirklen for åben. Det skabte hellige rum er der ikke længere, men stedet hvor man lige har blótet kan stadig føles helligt for nogle.

Blótmåltid.

Det er mere eller mindre en fast tradition rundt om at man efterfølgende spiser et måltid mad sammen med hinanden, og med Guderne. Måltidet befæster blótet og styrker sammenholdet mellem mennesker og Guder. Det giver anledning til at tale dybere sammen, måske om blótet, måske hvordan det går i livet. Måske at man synes mælken er blevet for dyr i Brugsen, eller hvad man nu synes man vil snakke om.
Man bryder efterfølgende op når man selv synes at det er et passende tidspunkt. Der er rigtig rigtig mange måder man kan afholde et blót ritual på. Det jeg her har fortalt, er bare en af måderne. Man kan blóte alle steder. Såvel indendørs som udendørs. Jeg kender sågar til folk som har blótet i vandet ved stranden uden en trevl på kroppen. Det virkede for dem, så det er næsten kun fantasien der sætter grænsen. Det er bare vigtigt at man respekterer den hellige handling et blót er, og at man formår at skabe et helligt rum hvor i det kan finde sted.
Læs også artiklen: “Hvordan starter man et blótlaug?
År og Fred
Bjørn Ravn Rimhøj
Del gerne!